KAAN mı yoksa F-35 mı? İşte bilinen bütün özellikler…
Türk Havacılık ve Uzay (TUSAŞ) Genel Müdürü Prof. Dr. Temel Kotil, yeni boyamayla ilgili olarak şunları söyledi: “Şu anda KAAN’ı boyadık. Vakit olmadığından boyasız uçurmuştuk. Çok da güzel oldu.
Gökyüzüyle ilk buluşması sırasında KAAN, özellikle kumanda yüzeyleri başta olmak üzere bir çok noktasında boyasız parçalar yer alıyordu. Bu durum havacılıkta ilk test uçuşlarında sıklıkla yaşanabiliyor.
Son anda değişen parçalar için en son önemli konuyu boya oluşturuyor. İlk uçuşa yetiştirilmesi için konu atlanabiliyor.
Genel boyama olarak uçağın 1 Mayıs 2023’teki törenle görünümünün benzer olduğu dikkat çekildi. Radom yani radarın yer alacağı yer açık giri, gövdenin ön tarafı koyu gri olarak boyandı.
Orta gövdeye gelindiğinde ise koyu gri geçişle yerini normal gri renge bırakıyor. Uçağın kuyruğunda Türk Bayrağı ise sağ tarafa bakıyor. Son dönemde bazı hava araçlarının kuyruğuna bayrak sola bakacak şekilde yerleştirilmesi dikkat çekmişti.
HÜRJET DE BOYASIZ UÇMUŞTU
Benzer bir durum geçen yıl ilk uçuşunu yapan HÜRJET için de geçerliydi. Boyanmadan ilk uçuşuna çıkan HÜRJET, ardından kırmızı beyaz renklerine kavuşmuştu.
MMU KAAN PROJESİ’NDEN DETAYLAR
KAAN Projesi, Türkiye’yi savaş uçağı üretebilen ülkeler arasında üst sıralara taşırken aynı zamanda bu alanda destekleyeceği yan sanayiyle de ülkeye ekonomik katma değer ve önemli ticari avantajlar sağlayacak. Bazı teknik detayları paylaşmak gerekirse;
MMU KAAN’ın proje başlangıcında çalışan personel sayısı yaklaşık 27 kişiydi. Şu anda projede tam zamanlı olarak bin 832 kişi çalışıyor.
Alt Sistem tedariki ve hizmet alımında 20’nin üstünde Türk firma görev alıyor: ASELSAN, TÜBİTAK BİLGEM, TÜBİTAK MAM, TÜBİTAK SAGE, ROKETSAN, MASTER DEFENCE, PAVOTEK, ASPİLSAN, TASECS, UDEA, TAAC, STG, TrMOTOR, VOLT, VOLO, ANDAR, EMGE, ANOVA, HAVELSAN, STM.
Üretimde TUSAŞ dışında 100’ün üzerinde Türk yardımcı sanayi firması görev alıyor.
30 alt sistemin 24 adedi yerli firmalardan tedarik ediliyor. Yabancı firmalardan tedarik edilen kalemler için yerlileştirme projeleri başlatıldı. Bu kapsamda MMU Geliştirilmesi Projesi yerlilik oranı yüzde 90’a ulaştı.